lördag 13 augusti 2011

Stora staden

Idag ska det bära av mot Amsterdam. Dusch, frukost, tågtider klara, lånat spårvagnskort av Muriël, kamera, extra batterier och minneskort: check!

För säkerhets skull kollar jag vid spårvagnshållplatsen hur många stopp jag ska åka. Och som vanligt har jag ställt mig på fel sida. Som vanligt har jag ingen koll åt vilket håll jag ska åka. Gud vad jag saknar en inbyggd kompass.

Central stationen, köper biljett, sätter mig på tåget och börjar titta i min nya app med information om Amsterdam. Ja, jag älskar min iPhone. Självklart sitter jag på andra våningen, härifrån kommer jag att se mera. En yngre och en äldre man sätter sig mitt emot mig. Amerikaner. Han, ganska typiskt amerikansk, pratar mycket och högt. Far och som visar det sig. Karsten född och uppvuxen i Danmark, arbetat sig igenom hela världen, numera bosatt i Reno, arbetar med bröstcanser, ute och reser med sonen. Timmen det skulle ta till Amsterdam, krympte till en kvart. Kram och hej då.

Amsterdam är till skillnad från folktomma Haag Amsterdam alldeles fullt av turister. Det kryllar av folk. Känner med en gång att jag inte har lust med så här mycket folk. Överallt är det fullt. Caféer, barer och gator. Fortsätter rakt fram. Blir det här för tråkigt ska jag i alla fall ha set Red Light District. Viker av mot vänster. Kollar efter ett fik så jag kan få något i mig.  Tar vänster, smalare gata och till höger in i en gränd. Med kameran i höger hand och paraplyet i vänster vandrar jag långsamt framåt, tittar åt höger och ser första tjejen i ett fönster. Troligen ínte äldre än min äldsta dotter. Uppenbarligen är jag här tidigt. Många fönster har gardinerna fördragna, men alla gardiner är röda. Små bås, jag gissar att musiken är på högt på andra sidan för de står alla och små dansar, visar upp sig. Porrbutiker, coffe house, barer och flickor i skylten varvar varandra. Så gör också de män som passerar förbi. Unga, gamla, fräscha och vrak.

Kommer till ett litet torg där handeln pågår för fullt. Här finns de inhemska, de handlar lördagens middag. Sätter mig och äter en god soppa, kollar kartan. De närmaste 4 timmarna går jag i regnet. För nu har det börjat regna riktigt ordentligt. Amsterdam är en blandning av gammalt och nytt. Det märks att det är en hamnstad och den har varit det länge. Det finns en manlig närvaro över den.

Nu regnar det hejdlöst, lika bra att åka hem. hmmm..... hem.

Puss på er alla mina darlingar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar