fredag 12 augusti 2011

Upplevelser

Den här dagen har varit full av upplevelser. Sham kom vid 11, tog fram kartan och planerna var i full gång. Och så drog vi i Muriëls bil.

Underbart vackert landska. Känslan var ungefär som när jag var på Lofoten: allt är lika vackert, pittoreskt och nästan poetiskt. Historiska vingslag som borbarderar.

Första stoppet gör vi för att vi måste ha något att äte, men det blir precis vid en sluss. Fastän jag är hungrig och egentligen vill få något i mig drar jag iväg med kameran. Börjar fotografera, ser mannen som sköter slussen och vi börjar prata. Hn säger att om en kvart kommer det en båt på 650 ton. Det går ju inte att missa. En stund senare kommer han fram till mig och frågar om jag vill gå ombord på den stora båten, följa med genom slussen. O ja, klart jag vill. Via kom-radion kollar han med kapten ombord. Inga problem. Och en minut senare är jag med ombord.

En man och en kvinna som hanterar den 55m långa och 6,5m breda pråmen. Lasten består av granit. De bor och lever ombord, en liten söt tax har de, han kör och hon sköter snörena. Inte ett ord engelska kan de och inte ett ord hollänska kan jag men vi förstår varandra perfekt.

Tack och tack igen för att jag fick hänga med, ett foto av det välkomnande paret, mycket vinkande från kaj till pråm och tillbaka. Och så kommer sluss-mannen tillbaka och frågar om jag vill se några bilder han har från hur slussen såg ut på 1600-talet. Absolut säger jag tacksamt, förljer med in på kontoret och han mejlar generöst bilderna till mig.

Vilken upplevelse och vilka minnen. Vi drar vidare genom det vackra landskapet. Stannar till vid något som visar sig vara en vandringsled. En del går förbi med ryggsäckar, andra fiskar i kanalen. Kor, hästar och får betar på ängarna. Här finns inga staket som skiljer djuren åt för kanalerna sköter det jobbet. Därför blir landskapet så rent från mänsklig påverkan. Ängar och djur så långt ögat når.

Vi åker vidare, stannar för lite mat. Ännu mera vackert att titta på. Vi åker förbi kanaler med ett rikt fågelliv. Husen ligger bara ett par meter från vattnet. Gäss, svanar, en del fåglar ligger på reden mitt i vattnet och ruvar, husägarna har skapat de vackraste trädgårdarna, det ligger små roddbåtar och kajaker förtöjda.

Muriël och Sham, wow, en sån dag tillsammans med er. Generositet till fulländning. Tack!

Puss på er mina darlingar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar